فست فود

طرز تهیه پنیر پیتزا کشدار در خانه

طرز تهیه پنیر پیتزا کشدار به روش خانگی

پنیر پیتزا از مواد اصلی و اولیه انواع پیتزا است که تاثیر بسزایی در کیفیت و طعم این غذا دارد. همچنین از پنیر پیتزا در غذاهای فست فودی دیگری چون انواع ساندویچ، برگر، ذرت مکزیکی، سمبوسه، لازانیا و غیره نیز استفاده می‌شود. معمولاً پنیرهای پیتزا آماده‌ای که در بازار به فروش می‌رسند پرکالری و چرب هستند و از طرفی دیگر نیز به آنها مواد نگهدارنده اضافه شده است تا مدت زمان زیادی ماندگاری داشته باشند به همین دلیل بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که در خانه پنیر پیتزا مورد نیاز خود را درست کنند. اگر شما هم علاقمند به انجام این کار هستید ما در این مقاله از فست فود شادی طرز تهیه پنیر پیتزای خانگی را به همراه نکات آن آموزش داده‌ایم تا بتوانید پنیر پیتزای کشدار، سالم و حرفه‌ای برای خود آماده کنید.

 مواد لازم برای تهیه پنیر پیتزای خانگی

برای درست کردن پنیر پیتزای کش دار خانگی به مواد اولیه کمی نیاز هست که می‌توانید آنها را به راحتی و از هر جایی تهیه کنید. در اینجا ما طرز تهیه پنیر پیتزا با سرکه را آموزش داده‌ایم ولی برخی دیگر نیز آن را با ماست درست می‌کنند که از نظر طعم مشابه یکدیگر هستند.

مواد لازم مقدار لازم
شیر محلی یک کیلوگرم
سرکه سفید نصف استکان
نمک دو قاشق غذاخوری

طرز تهیه پنیر پیتزا در خانه

برای درست کردن پنیر پیتزا در خانه پس از آماده کردن مواد اولیه لازم، مراحل زیر را به ترتیب و با دقت زیاد انجام دهید.

داغ کردن شیر پیش از جوشیدن آن

در یک قابلمه تمیز و مناسب، شیر محلی خام و نجوشیده را ریخته و آن را روی شعله ملایم گاز قرار دهید برای اینکه شیر ته نگیرد آن را به صورت مداوم هم بزنید. یکی از نکات مهمی که در تهیه پنیر پیتزا خانگی باید به یاد داشته باشید این است که به هیچ عنوان نگذارید که شیر بجوشید چرا که جوشیدن شیر باعث می‌شود تا پنیر پیتزای شما پس از آماده شدن کش نیاید. افرادی که عادت دارند ماست خانگی درست کنند به راحتی می‌توانند نقطه پیش از جوش شیر را تشخیص دهند. ولی اگر شما هیچ تجربه‌ای در این زمینه ندارید از دماسنج مایعات برای اندازه‌گیری دما استفاده کنید و زمانی که دمای شیر به 32 تا 34 درجه سانتیگراد رسید شعله را تا پایین‌ترین درجه کم کنید. اگر دماسنج مایعات ندارید با این نشانه‌ها به راحتی می‌توانید بفهمید که شیر به نقطه پیش از جوش رسیده است.

  • سطح شیر مقدار کمی کفدار می‌شود.
  • حباب‌های کوچک و ریزی در اطراف ظرف شیر تشکیل می‌شود.
  • از سطح شیر کم کم بخار خارج می‌شود.

زمانی که یک یا تمامی این نشانه‌ها را مشاهده کردید شعله گاز را تا پایین حد ممکن کم کنید و به سراغ مراحل بعدی بروید.

اضافه کردن سرکه به شیر

در این مرحله سرکه را به شیر اضافه کنید این کار را باید کم کم انجام دهید. پس از افزدون سرکه، با یک ملاقه شیر را به خوبی هم بزنید تا سرکه در شیر به صورت کاملاً یکنواخت حل شود. افزودن سرکه باعث تجزیه و تحول شیر و جداسازی پنیر از محلول می‌شود.
در قابلمه را گذاشته و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه اجازه دهید تا شیر و سرکه روی شعله گاز بمانند. معمولا به دلیل اینکه دمای سرکه کمتر است دمای شیر نیز کاهش پیدا می‌کند و مواد نیز نمی‌جوشند. منتظر دلمه بستن کامل شیر بمانید اگر به اندازه کافی صبر کنید مشاهده خواهید کرد که پنیرها به صورت کامل از شیر جدا می‌شوند و رنگ مایع موجود در قابلمه نیز به سبز کمرنگ و شفاف تغییر خواهد کرد. زمانی که به این مرحله رسیدید اجاق گاز را خاموش کنید.

جداسازی پنیرها از آب پنیر

در این مرحله باید پنیرها از آب پنیر جدا شوند این کار را می‌توان با استفاده از یک سبد استیل انجام داد و مایع درون قابلمه را آبکش کنید و یا اینکه با استفاده از یک کفگیر بزرگ، تمامی دلمه‌های شیر را از آب پنیر جدا کنید. زمانی که تمامی پنیرها را جدا کردید با دستان تمیز خود پنیرها را در سبد استیل به خوبی به هم فشار دهید تا آب اضافه از پنیر خارج شود و همچنین بافت پنیر پیتزای شما منسجم‌تر شود.
برای درست کردن پنیر پیتزا لازم است تا به ازای هر کیلو شیر، ۲ قاشق غذاخوری نمک به آب پنیر اضافه شود و چون در اینجا ما یک کیلو شیر استفاده کردیم بنابراین 2 قاشق نمک به آب پنیر اضافه کنید و شعله گاز را روشن کنید. توجه داشته باشید که آب پنیر نجوشد و تنها داغ شود کافی است.

شوک دادن و ورز دادن پنیر

شوک دادن به پنیر و ورز دادن آن یکی از مراحل مهم در تهیه پنیر پیتزا با شیر و سرکه به روش خانگی است. برای اینکار ابتدا در یک ظرف مناسب، آب سرد و تکه‌های یخ بریزید و اجازه دهید تا کاملاً سرد شوند و مراحل زیر را ۵ بار تکرار کنید.

  • پنیر را از داخل سبد استیل برداشته و آن را در آب پنیر گرم شده قرار دهید و۳۰ ثانیه منتظر بمانید.
  • پنیر را از آب پنیر خارج کنید و به سرعت آن را در آب سرد قرار دهید.
  • پس از ۳۰ ثانیه پنیر را از آب سرد خارج کنید.
  • سپس با دستان تمیز خود پنیر را مدام ورز دهید تا از بافت آن تمامی آب پنیر و آب سرد خارج شوند.
  • بعد از اینکه پنیر را به خوبی ورز دادید آن را دوباره در آب پنیر گذاشته و تمامی مراحل بالا را از اول تکرار کنید.

شاید در اینجا این سوال ذهن شما را درگیر کند که چگونه پنیر پیتزا را ورز دهید این کار بسیار ساده است.  لبه‌های گلوله پنیر را به سطح زیرین و داخل آن فشار دهید این کار را باید چندین بار و پشت سر هم انجام دهید تا بافت پنیر کاملاً صاف و یکدست شده و تمامی آب اضافه از آن خارج شود.

قرار دادن پنیر پیتزا در فریزر

بعد از اینکه ۵ بار پنیر را شوک و ورز دادید به مرحله پایانی می‌رسید. پنیر پیتزا خود را در یک پلاستیک فریزری قرار دهید و به مدت حداقل یک ساعت در فریزر یخچال بگذارید. بعد از گذشت این مدت زمان پنیر پیتزای یخ زده را از فریزر خارج کرده و با استفاده از رنده درشت آن را رنده کنید می‌توانید پنیر را به صورت ورقه‌ای نیز برش بزنید و در فریزر نگهداری کنید، این کار کاملا سلیقه‌ای است. در این مرحله پنیر پیتزای خانگی و خوشمزه شما آماده است و از آن در انواع غذاهای فست فودی استفاده کنید و از طعمش لذت ببرید.

نکات مهم در درست کردن پنیر پیتزا خانگی

  • از شیر تازه و با کیفیتی استفاده کنید و در زمان خرید حتما تاریخ تولید و انقضاء شیر را بررسی نمایید. به شما توصیه می‌کنیم که حتما از شیر گاو استفاده کنید چون بهترین انتخاب برای درست کردن پنیر پیتزای خانگی کش دار است.
  • بهتر است از نمک دریا استفاده کنید چرا که به بهترین شکل طعم پنیر را تنظیم می‌کند و همچنین باعث حفظ کیفیت آن می‌شود.
  • پس از اینکه پنیر پیتزا را آماده کردید آن را در فریزر نگهداری کنید تا طعم و کیفیت آن حفظ شود.
  • برای اینکه زمان مناسب اضافه کردن سرکه به شیر را تشخیص دهید علاوه بر دماسنج مایعات و توجه به نشانه‌ها می‌توانید از این روش نیز استفاده کنید. تنها کافی است که انگشت‌ خود را در شیر فرو ببرید، اگر دمای شیر ولرم رو به داغ باشد به طوری که انگشتتان را نسوزاند، زمان افزودن سرکه است.

طرز تهیه پنیر پیتزا کشدار در خانه بسیار ساده و راحت است و البته روش‌های گوناگونی برای درست کردن آن است که ما در این مقاله تهیه پنیر پیتزا با شیر و سرکه را به همراه تمامی نکات آن آموزش داده‌ایم تا بتوانید سالم‌ترین، کشدارترین و بهترین پنیر پیتزا را به راحتی در منزل خود درست کنید. اگر علاقمند به درست کردن پیتزا خانگی هستید علاوه بر این مقاله حتماً برایتان مطالعه مقاله طرز تهیه خمیر پیتزای خانگی به روش حرفه‌ای نیز مفید خواهد بود پس آن را نیز از دست ندهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *