پیتزا

رایج ترین اشتباهات در پخت پیتزای خانگی که باید بدانید

رایج ترین اشتباهات هنگام پخت پیتزای خانگی

بسیاری از افراد علاقه به خوردن پیتزاهای خانگی دارند و می‌خواهند که پیتزای مورد علاقه خود را در منزل درست کرده و میل کنند. اگر شما هم جزو این دسته از افراد هستید باید بدانید که هر غذایی از جمله پیتزا فوت و فن خاص خود را دارد و باید در پخت آن اصولی را رعایت کرد تا یک پیتزای لذیذ و با کیفیت داشته باشید. ما در این مقاله از فست فود شادی تصمیم گرفتیم تا شما را با اشتباهات پخت پیتزا آشنا کنیم که با دانستن این نکات به یک پیتزا پز حرفه‌ای تبدیل شوید پس تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید.

12 اشتباه رایج در پخت پیتزا

اشتباهات مختلفی وجود دارد که ممکن است هر فردی در هنگام پخت پیتزا آن‌ها را انجام دهد که همین موضوع موجب می‌شود تا فرد نتواند پیتزایی با کیفیت و مطابق با میل خود را سرو کند. این اشتباهات شامل موارد زیر می‌شوند و جزو نکات مهم در تهیه پیتزا نیز هستند.

به کار بردن خمیر نامناسب

خمیر پیتزایی که شما برای پخت به کار می‌برید نباید خیلی نازک یا خیلی حجیم باشد. یک خمیر خیلی نازک رطوبت سس را معمولاً به خود جذب کرده و نرم می‌شود و در هنگام پخت نمی‌تواند رطوبت مواد اولیه را در خود نگه دارد. همچنین خمیر خیلی حجیم نیاز به زمان بیشتری برای پخت دارد و همین موضوع سبب می‌شود تا مواد سطح رویی خمیر پخته شده ولی داخل خمیر خام باقی بماند. اگر شما می‌خواهید یک خمیر پیتزای حرفه‌ای را داشته باشید توصیه می‌کنیم مقاله طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی به روش حرفه ای را مطالعه کنید.

داغ نشدن فر به حد کافی

حتماً قبل از اینکه پیتزا را در درون فر قرار دهید آن را از قبل روشن کرده و داغ کنید. راز خوشمزه شدن پیتزاهای فست فودی این است که دمای بالا و زمان کم را برای پخت پیتزا انتخاب می‌کنند. در خانه نیز در صورت ممکن حرارت فر را از بالا تنظیم کنید و یک ظرف استیل برای زیر پیتزا قرار بدهید تا به خوبی حرارت را به خمیر منتقل کند با این روش شما یک پیتزای طلایی و پخته شده با خمیر عالی خواهید داشت.

استفاده بیش از حد از روغن

حتماً موادی که قرار است روی پیتزا بریزید را با روغن بسیار کم تفت بدهید و تنها ژامبون و کالباس را به صورت خام استفاده کنید. هیچگاه برای تفت از روغن زیاد استفاده نکنید چرا که روغن روی خمیر پیتزا جاری شده و ممکن است بوی بدی در فر نیز ایجاد کند.

استفاده از پنیر پیتزا به اندازه زیاد

به اندازه معقول از پنیر پیتزا استفاده کنید برخی از افراد فکر می‌کنند که هرچه پنیر پیتزا زیاد باشد پیتزای خوشمزه‌تری خواهند داشت اما این تفکر غلط است چرا که استفاده بیش از حد از پنیر پیتزا موجب بی‌مزه شدن طعم آن شده و هضم را نیز سخت‌تر می‌کند.

استفاده از مواد با قطر زیاد

قطر موادی که روی پیتزا قرار است بریزید باید یک سانتی‌متر باشد و پس از آن یک لایه پنیر پیتزای رنده شده روی مواد می‌آید پس مهم نیست که روی خمیر شما کاملاً از مواد پوشیده شود. همچنین توصیه می‌شود که بیشتر از شش نوع ماده برای طبخ پیتزا استفاده نکنید.

استفاده از مواد با رطوبت زیاد

برخی از مواد چون گوجه فرنگی، قارچ، سبزیجات و غیره دارای آب زیادی هستند و همین موضوع سبب می‌شود تا پیتزا به قول معروف آب بیندازد. برای جلوگیری از این مشکل، اندازه کمی از سبزیجات در پیتزا استفاده کنید یا قبل از قرار دادن آن‌ها روی خمیر پیتزا با روش‌هایی چون تفت دادن، خشک کردن، دودی کردن و غیره رطوبت آن‌ها را کاهش دهید.

به کار بردن بیش از حد آویشن

آویشن یکی از ادویه‌های پرطرفدار در پیتزاهای مختلف چون پیتزا چیکن، پیتزا پپرونی، پیتزا سبزیجات و غیره است که طعم فوق‌العاده به آن‌ها می‌بخشد اما باید در مصرف آن اعتدال داشته باشید چرا که استفاده بیش از حد از آویشن موجب تلخ شدن پیتزای شما خواهد شد.

تفت ندادن قارچ

قارچ در هنگام پخت همیشه آب می‌اندازد پس اگر قرار است که در پیتزای خود از آن استفاده کنید حتماً آن را در یک ماهیتابه بدون روغن با دمای بالا تفت دهید تا آب قارچ کشیده شود و پس از آن مقدار کمی پودر آویشن و روغن کم اضافه کرده و به مدت ۲ الی ۳ دقیقه دوباره تفت دهید اگر این کار را انجام ندهید قطعاً پیتزای شما آب انداخته و خراب می‌شود.

نگهداری طولانی مدت پیتزا قبل از پخت

در صورتی که مواد را روی پیتزا بریزید و آن را برای مدت طولانی در محیط نگه دارید رطوبت مواد به خمیر منتقل می‌شود و همین موضوع موجب نرم و چسبناک شدن خمیر شده و انتقال آن را نیز به فر سخت‌تر می‌کند. پس حتماً از نگهداری طولانی مدت پیتزا قبل از پخت خودداری کنید و به محض آنکه مواد را روی خمیر ریختید، پیتزا را به فر انتقال بدهید.

استفاده از ظروف آلومینیومی یا پیرکس

از ظروف نچسب چون تفلون یا چدن استفاده کنید تا خمیر به ظرف نچسبد. همچنین می‌توانید کف ظرف را مقداری چرب کرده و روی آن آرد بپاشید.

بریدن سریع پیتزا پس از پخت

پس از اینکه پیتزا پخته شد ۲ تا ۳ دقیقه زمان بدهید تا مواد و پنیر شکل بگیرد چرا که اگر پیتزا را به محض خارج کردن از فر برش دهید مواد و پنیر به شکل آشفته‌ای به هم خواهند ریخت.

استفاده زیاد از سس

برای یک پیتزا با قطر متوسط سه قاشق سس کافی است. این سس‌ها می‌توانند شامل سس گوجه فرنگی، سس کچاپ و غیره باشند.

ما در این مقاله تمام اشتباهات رایجی که هر فرد در هنگام پخت پیتزا انجام می‌دهد را گفته و مورد بررسی قرار دادیم و برای هر مشکل راه حل‌های آن را نیز برای شما بیان کردیم. این اشتباهات می‌تواند شامل استفاده بیش از آویشن، روغن زیاد، داغ نبودن فر و غیره شود. شما با به کار نبردن این اشتباهات می‌توانید یک پیتزای حرفه‌ای خانگی هم سطح با فست فودهای خوب و رستوران‌ها داشته باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *