پیتزا

طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی به روش حرفه ای

نحوه درست کردن خمیر پیتزا به روش حرفه‌ای

خمیر پیتزا از نان‌های بسیار پر مصرف در سرتاسر دنیا است که در پخت انواع پیتزا از آن استفاده می‌کنند. خمیر پیتزا تاثیر بسزایی در افزایش کیفیت و خوش طعم‌تر شدن پیتزا دارد و بسیاری از افراد ترجیح می‌دهند که این خمیر را در خانه درست کنند.

اگر به دنبال طرز پخت نان پیتزا به روش حرفه‌ای و در عین حال آسان هستید این مقاله از فست فود شادی را از دست ندهید تا بتوانید در خانه خود هر وقت که دوست داشتید در سریع‌ترین زمان ممکن خمیر پیتزا را آماده کرده و یک پیتزای با کیفیت را با آن درست کنید و از خوردن آن لذت ببرید. در ادامه این مطلب طرز تهیه خمیر پیتزا را همراه با نکات مهم آن آموزش داده‌ایم پس تا آخر آن همراه ما باشید.

مواد لازم برای تهیه خمیر پیتزا 

مواد لازمی که در این بخش گفته‌ایم برای آماده کردن خمیر 4 پیتزا کافی است و اگر می‌خواهید برای تعداد پیتزای بیشتری خمیر درست کنید مواد را با توجه به جدول زیر زیاد کنید.

مقدار لازم مواد لازم
390 گرم (3 پیمانه) آرد نان فانتزی
1 قاشق غذا خوری خمیر مایه فوری
حدود 250 گرم (1 پیمانه) آب ولرم (جوشیده هم دمای محیط)
1 قاشق غذا خوری شکر
1 قاشق چای خوری نمک
2 قاشق غذا خوری روغن مایع یا روغن زیتون

طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی

اگر مراحل زیر را به درستی و با توجه به نکاتی که گفته‌ایم انجام دهید در نهایت شما یک خمیر پیتزای خانگی بسیار با کیفیت خواهید داشت که از آن می‌توانید در تهیه انواع پیتزا از جمله پیتزا سبزیجات، پیتزای پپرونی، پیتزای چیکن و غیره استفاده کنید.

مرحله اول

در ابتدا لازم است که خمیر مایه را به عمل بیاورید برای این منظور توصیه می‌کنیم که حتماً از آب ولرم استفاده کنید چرا که آب داغ، مخمرهای درون خمیر مایه را از بین می‌برد و همچنین آب سرد نیز برای فعالیت مخمرها محیط مناسبی نمی‌باشد. ظرفی را هم که قرار است خمیر مایه را در آن درست کنید بهتر است مقداری گرم باشد. در ادامه دو سوم از آب را به همراه شکر و پودر خمیر مایه در درون ظرف ریخته و هم بزنید تا کاملاً مواد یکدست شده و خمیر مایه و شکر در داخل آب به خوبی حل شوند. روی ظرف را بپوشانید و حدود ۵ تا ۷ دقیقه صبر کنید تا مخمر فعال شده و حباب‌های ریزی روی سطح آب ایجاد شوند.

مرحله دوم

نمک را به همراه روغن به داخل ظرف اضافه کنید و مقداری هم بزنید تا کاملا یکدست شوند. نمک باعث می‌شود تا خمیر پیتزای شما طعم بهتری داشته باشد. در ادامه آرد را روی مواد درون ظرف الک کرده و با دست تمیز شروع به مخلوط کردن کنید.

مرحله سوم

شاید در ابتدا خمیر شما چسبنده باشد ولی به مخلوط کردن ادامه دهید و ناامید نشوید. اگر خمیر خشک و سفت بود آب را به صورت کنترل شده و کم کم اضافه کرده و به آرامی مخلوط کنید تا بافت خمیر نرم شود و اگر خمیر بیش از حد شل بود مقدار کمی آرد روی آن بپاشید تا میزان سفتی آن به حد مطلوب برسد. در پایان خمیر می‌بایست مقدار کمی چسبندگی داشته باشد و نباید بیش از اندازه سفت و خشک باشد.

مرحله چهارم

پس از اینکه به این مرحله رسیدید که خمیر مقداری چسبندگی دارد باید آن را به سطح کار منتقل کنید. روی یک سطح تمیز و صاف مقدار کمی آرد بپاشید و خمیر را از ظرف خارج کرده و به روی سطح منتقل کنید و با دست به مدت ۱۵ دقیقه خمیر را ورز دهید تا سطح آن یک دست و صیقلی شود‌. ورز دادن خمیر باعث می‌شود تا آنزیم‌های پروتئینی و گلوتن موجود در آرد فعال شوند.

مرحله پنجم

سپس دستان خود را مقداری چرب کرده و خمیر را شبیه به یک توپ گرد یا به اصطلاح به یک چونه بزرگ تبدیل کنید و با انگشت اشاره روی سطح آن را مقداری به داخل فشار دهید در صورتی که خمیر به حالت قبل برگشت به این معناست که شما به اندازه کافی خمیر را ورز داده‌اید. سپس خمیر را کنار بگذارید.

مرحله ششم

یک کاسه بزرگ و جادار را با مقدار کمی روغن زیتون و یا روغن مایع چرب کرده و توجه کنید که تمامی سطح داخل کاسه را با دست به روغن آغشته کرده باشید تا پس از پف کردن، خمیر به ظرف نچسبد. در ادامه خمیر چونه گرفته را در داخل کاسه قرار دهید و روی آن را با سلفون بپوشانید. کاسه خمیر را در فضای محیط قرار دهید و به مدت یک ساعت صبر کنید تا خمیر استراحت کند و حجم آن دو برابر شود. لازم به ذکر است که خمیر باید در یک محل گرم قرار داده شود و اگر مکان مناسبی برای این کار ندارید می‌توانید فر را برای چند دقیقه روی دمای ۵۰ درجه سانتیگراد قرار دهید تا محفظه آن گرم شود و سپس فر را خاموش کرده و ظرف حاوی خمیر را در آن قرار دهید.

مرحله هفتم

زمانی که حجم خمیر دو برابر شد آن را از کاسه خارج کنید. روی سطح کار را آرد پاشی کنید و خمیر را به سطح انتقال داده و مقداری ورز دهید تا هوای اضافی آن خالی و گرفته شود. سپس خمیر را به چهار قسمت مساوی تقسیم کرده و هر قسمت را به یک چونه تبدیل کنید. چونه‌ها را روی سطحی که آرد پاشی کرده‌اید قرار ‌دهید و با پارچه تمیز روی آن‌ها را بپوشانید.

مرحله هشتم

بعد از اینکه ۱۵ دقیقه گذشت با استفاده از وردنه، چونه‌ها را باز کنید و هر یک از آن‌ها را درون یک قالب پیتزا قرار ‌دهید. با چنگال سطح خمیر را سوراخ کنید تا خمیر در زمان پخت خیلی پف نکند. اگر دوست دارید که خمیرتان مقداری طعم‌دار باشد می‌توانید با یک فرچه روی آن مقدار کمی روغن زیتون مخلوط شده با پودر سیر بمالید. در ادامه سس، پنیر پیتزا و تاپینگ مورد نظر خود را روی خمیر قرار دهید.

طرز تهیه خمیر پیتزا خانگی

 

نکات مهم در تهیه خمیر پیتزا خانگی

نکاتی که در این بخش به گفتن آن‌ها پرداخته‌ایم باعث می‌شوند تا نان پیتزا خود را بتوانید در بهترین حالت و با کیفیت‌ترین شکل ممکن آماده کنید.

  1. نان پیتزایی که در این مقاله آموزش آن را داده‌ایم نیازی به پخت جداگانه ندارد و می‌توان آن را به همراه مواد پیتزا به صورت یکباره درون محفظه فر قرار داد.
  2. رستوران‌ها و فست فودی‌ها معمولاً دمای فر را تا ۴۵۰ درجه سانتیگراد گرم می‌کنند ولی در فرهای خانگی رسیدن به این دما امکان پذیر نیست از این رو توصیه می‌کنیم که قبل از قرار دادن خمیر در داخل فر حتماً فر را با بالاترین درجه حرارت روشن کنید تا به خوبی گرم شود.
  3.  پس از اینکه پیتزا را در داخل فر قرار دادید حرارت آن را روی ۲۳۰ درجه سانتیگراد تنظیم کنید و اجازه بدهید تا به مدت ۱۵ تا ۲۰ دقیقه پیتزا بپزد.
  4. توصیه می‌کنیم یک ظرف حاوی آب در درون فر قرار دهید تا رطوبت ایجاد کند و خمیر پیتزا خشک نشود.
  5. از پودر خمیر مایه تازه استفاده کنید و از سالم بودن خمیر مایه خود مطمئن شوید.
  6. آبی که از آن جهت تهیه خمیر پیتزا استفاده می‌کنید حتماً باید ولرم بوده و دمای آن حدود ۴۰ درجه باشد.
  7. از مهم‌ترین نکات برای اینکه خمیر پیتزای خوشمزه و ترد در خانه داشته باشید این است که از میزان مناسب آب استفاده کنید. با توجه به اینکه آماده سازی نان پیتزا در خانم مقداری زمانبر است پس باید حداقل ۵۰ درصد نان پیتزای شما از آب تشکیل شده باشد تا در زمان پخت خشک نشود.
  8. معمولا آردی که جهت تهیه خمیر پیتزا از آن استفاده می‌کنند آرد چند منظوره است ولی در صورتی که دوست دارید نان پیتزای شما مقداری خاصیت جویدنی‌تری داشته باشد از آردهایی که دارای میزان پروتئین بالاتری هستند می‌توانید استفاده کنید.

همان‌طور که گفتیم نان پیتزا یکی که از عوامل تاثیرگذار بر کیفیت پیتزای شما است ولی پارامتر دیگری چون پنیر پیتزا نیز برای داشتن یک پیتزای خوش طعم که شبیه به نسخه‌های رستورانی باشد اهمیت زیادی دارد از این رو بهتر است انواع پنیر پیتزا کش دار و خوشمزه را بشناسید و همچنین رازهای کش آمدن پنیر پیتزا را بدانید تا در نهایت یک پیتزای با کیفیت در منزل خود آماده کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *