پیتزا

انواع پنیر پیتزا کش دار و خوشمزه را بشناسید

انواع پنیر پیتزا کشدار و خوشمزه

پنیر پیتزا کش‌ دار و خوشمزه زیادی در بازار وجود دارد که شما با انتخاب یک پنیر متناسب با نوع غذا و ذائقه خانواده خود می‌توانید یک پیتزای کش دار یا یک غذای خوشمزه داشته باشید. در کنار انتخاب درست پنیر نیاز است تا رازهای کش آمدن پنیر پیتزا را بدانید و با به کارگیری آن‌ها یک غذا و یا پیتزای خانگی همانند پیتزاهای فست فودی و رستوران داشته باشید. ما در این مقاله تصمیم گرفتیم تا شما را با انواع پنیر پیتزا کشدار آشنا کنیم و موارد استفاده هر یک را شرح دهیم و در انتهای این مقاله خواهید دانست که بهترین پنیر پیتزا کش‌دار کدام پنیر است پس با فست‌فود شادی همراه باشید.

آشنایی با انواع پنیر پیتزا کش دار

پیتزا به یکی از غذاهای پرطرفدار در بین ایرانی‌ها تبدیل شده است به طوری که بسیاری از خانواده‌ها حداقل در هفته یک وعده خود را ممکن است به خوردن پیتزا اختصاص دهند. از آنجا که بسیاری از خانم‌ها پیتزا را در منزل خود تهیه می‌کنند ممکن است این سوال برایشان پیش بیاید که بهترین پنیر پیتزا کش دار کدام است اما به دلیل تنوع زیاد پنیر در بازار نتوانند بهترین پنیر پیتزا را برای خود انتخاب کنند. البته از انواع پنیر پیتزا علاوه بر پیتزا برای درست کردن پاستا، انواع سس، سالاد و ساندویچ نیز استفاده می‌شود در واقع می‌توان گفت که پنیر پیتزا مدل و زیرشاخه‌های مختلفی دارد که در ادامه به بررسی انواع پنیر پیتزا می‌پردازیم.

پنیر موزارلا (موتزارلا)

پنیر موزارلا یا موتزارلا برای اولین بار در کشور ایتالیا تولید شده است و در تمامی کشورها از جمله ایران به عنوان محبوب‌ترین پنیر پیتزا شناخته می‌شود. این پنیر خوش طعم است و خاصیت کششی دارد و به دلیل داشتن ویژگی‌های دیگری چون عطر مطبوع، طعم ساده و قوام کامل خامه‌ای بسیاری از افراد برای درست کردن پیتزا به سراغ خرید پنیر موزارلا می‌روند.

این پنیر از شیر گاو و به شکل سنتی تهیه می‌شود و طعمی شبیه به طعم شیر و بافتی بسیار لطیف دارد. از آنجا که میزان چربی و سدیم در این پنیر پایین است به همین دلیل می‌توان آن را یکی از سالم‌ترین پنیرها دانست. علاوه بر این مورد یک منبع خوب از پروتئین، کلسیم، روی، پتاسیم، نیاسین، ریبوفلاوین و انواع ویتامین‌های A، B۳، B۱۲، B۲ و D نیز است و در نتیجه گنجاندن آن در برنامه‌ی غذایی نیاز فوری بدن به ریز مغذی‌ها را فراهم خواهد کرد.

پنیر موزارلا خود بر اساس میزان چربی و رطوبت به دو دسته زیر تقسیم می‌شود:

1- پنیر موزارلا با رطوبت بالا و بافت نرم: همانند پنیرهای تازه سر سفره زمان نگهداری آن کوتاه است.

2- پنیر موزارلا با رطوبت پایین و بافت سفت: این نوع از پنیر موتزارلا زمان نگهداری بیشتری داشته و قابلیت رنده شدن را دارد. در واقع این پنیر معمولاً به عنوان پنیر پایه در پیتزا و با ترکیب با انواع دیگر پنیرها مورد استفاده قرار می‌گیرد چرا که طعم دهندگی قوی‌تر و ذوب راحت‌تری دارد.

موارد استفاده از پنیر موزارلا چیست؟

از پنیر موزارلا را برای پخت پیتزا، لازانیا و ذرت مکزیکی استفاده می‌شود که حالت کشسانی خوبی داشته و طعم شیر نیز می‌دهد. اما به دلیل داشتن چربی (میزان چربی موجود در آن بین ۱۵ تا ۲۰ درصد) برای کسانی که به بیماری‌های فشار خون و گوارشی مبتلا هستند و کسانی که اضافه وزن دارند توصیه نمی‌شود.

پنیر پارمزان (پارمسان)

پنیر پارمزان یکی دیگر از پنیرهای خوشمزه کشور ایتالیا است که از شیر گاو تولید می‌شود. این پنیر در بازارهای دنیا در دو نوع کهن و جوان وجود دارد که پارمزان کهن به دلیل داشتن طعم بسیار خاص و عالی طرفداران زیادی دارد. پنیر پارمزان برعکس پنیر موزارلا که دارای بافت اسفنجی است بافتی سفت و سخت دارد. این پنیر به راحتی هضم می‌شود و برای افرادی که به بیماری‌های گوارش مبتلا هستند مشکلی پیش نمی‌آورد.

موارد استفاده از پنیر پارمزان چیست؟

پنیر پارمزان در پیتزاها به عنوان رویه مورد استفاده قرار می‌گیرد و خاصیت کششی ندارد. این پنیر در غذاهای مختلفی چون سوپ‌ها، پاستا، سس پستو، سس آلفردو، انواع سالادها چون سالاد سزار مورد استفاده قرار می‌گیرد.

پنیر پروسس (پنیر فیلا‌فیلا یا پنیر پیتزا انگلیسی)

فیلافیلا نوعی پنیر پروسس است که به روش صنعتی تولید می‌شود. این پنیر حاوی مقادیر زیادی چربی و پروتئین بوده و از ترکیب چندین نوع پنیر با یکدیگر تولید می‌شود. پنیر پروسس خاصیت ذوب بسیار خوبی دارد و روی پیتزا به راحتی پخش می‌شود و از طرفی به هیچ وجه آب نمی‌اندازد. از آنجا که پنیر پروسس  دارای بافت امولسیونی است به همین دلیل باید آن را در داخل یخچال معمولی و در دمای ۴ تا ۸  درجه سانتیگراد نگهداری کرد و به هیچ وجه نباید آن را فریزر کرد. از آنجا که در زمان تولید پاستوریزه می‌شود نسبت به سایر پنیرها دوام و ماندگاری بالاتری دارد. از تفاوت پنیر پروسس با موزارلا می‌توان به میزان مواد مغذی و چربی آن‌ها اشاره می‌کرد. میزان رطوبت پنیر پروسس نسبت به پنیر موزارلا کمتر می‌باشد همچنین نسبت به پنیر موزارلا چربی کمتری دارد.

موارد استفاده از پنیر پروسس چیست؟

از پنیر پروسس در غذاهای مختلفی از جمله لازانیا، پاستا، پیتزا و ذرت مکزیکی استفاده می‌شود. اگر برای تهیه پیتزا از پنیر فیلا فیلا استفاده می‌کنید باید آن را در۴ تا ۵ دقیقه قبل از پایان پخت پیتزا اضافه کنید.

پنیر گودا

پنیر گودا یکی دیگر از پنیر پیتزاهای موجود در بازار است که نام آن برگرفته از یک شهر کوچک در کشور هلند می‌باشد. این پنیر جزو معروف‌ترین پنیرها در دنیا به شمار می‌آید و سرشار از پروتئین، فسفر، کلسیم و سایر ویتامین‌ها می‌باشد. افرادی که دچار کم خونی ناشی از فقر آهن هستند یا کلسترول بالا دارند انتخاب پنیر گودا برایشان مناسب است.

این پنیر رایحه ملایم و گردویی دارد و به دو صورت خام و پخته مورد استفاده قرار می‌گیرد و نسبتا سفت و زرد رنگ است. میزان خاصیت کشسانی این پنیر نسبت به پنیر پروسس و موزارلا کمتر است و به همین دلیل در تهیه‌ی پیتزا کمتر از پنیر گودا نسبت به پروسس و موزارلا استفاده می‌کنند. پنیر گودا درجه ذوب پایینی دارد و یک انتخاب مناسب برای غذاهایی است که در فر تهیه می‌شوند.

موارد استفاده از پنیر گودا چیست؟

از پنیر گودا خام در سالاد، چیز برگر، صبحانه، سس، شیرینی، سوپ و پیتزا استفاده می‌کنند. پنیر گودا به صورت ورقه‌ای تولید می‌شود که برای تهیه انواع ساندویچ‌ و همبرگر لذیذ بسیار مناسب است همچنین از این پنیر در لازانیا و سیب زمینی‌های سرخ کرده همراه بپنیرا پنیر نیز استفاده می‌شود. جالب است بدانید که اگر پنیر موتزارلا را با پنیر گودا ترکیب کنید خوش طعم‌ترین و لذیذترین پنیر را خواهید داشت.

پنیر تاپینگ

پنیر تاپینگ از چربی حیوانی تولید نشده و چربی اشباع شده ندارد. در واقع این پنیر از چربی گیاهی تولید شده و برای گیاهخواران، ورزشکاران و کسانی که به تناسب اندام خود اهمیت می‌دهند انتخاب مناسبی است. این نوع پنیر کلسترول و ترانس چربی کمی دارد و برای بیماران قلبی و فشار خون بالا یک جایگزین مناسب برای پنیرهای پرچرب چون موزارلا می‌باشد.

موارد استفاده از پنیر تاپینگ چیست؟

از پنیر تاپینگ در تهیه انواع لازانیا، اسنک، چیپس و پیتزا استفاده می‌شود. این پنیر به خوشمزگی پنیر موزارلا نیست اما یک راه حل مناسب برای کسانی هست که می‌خواهند غذاهای دلخواه خود را با کالری کمتر و سبک داشته باشند.

پنیر چدار

پنیر چدار طرفداران زیادی در دنیا دارد و انواع این نوع پنیر به دلیل استفاده از رنگ پرتقال نارنجی رنگ هستند. پنیر چدار طعم و بوی خوبی دارد و به دلیل اینکه سرشار از ویتامین‌ k است برای سلامتی نیز مفید می‌باشد،  این ویتامین در سلامتی استخوان‌ها کلیه‌ها و اندام نفش زیادی دارد. پنیر چدار در ایران به صورت ورقه‌ای یا به صورت قالب‌های مثلثی شکل وجود دارد این پنیر خاصیت کشسانی کمتری دارد و به همین دلیل نسبت به سایر پنیرها کمتر مورد استفاده قرار می‌گیرد در واقع از این پنیر بیشتر در موارد سوخاری استفاده می‌شود.

موارد استفاده از پنیر چدار چیست؟

پنیر چدار در تهیه انواع ساندویچ‌های گرم و سرد و سیب زمینی با پنیر چدار مورد استفاده قرار می‌گیرد و در واقع یکی از پرکاربردترین پنیرها در فست فودها به شمار می‌آید. همچنین بسیاری از رستوران‌ها در سرو پاستا از پنیر چدار استفاده می‌کنند. این پنیر در سوپ، سالاد و املت نیز می‌تواند مورد استفاده قرار بگیرد.

بهترین پنیر کش دار برای پیتزا چیست؟

در حالت کلی پنیرها به دو صورت خانگی و فست فودی (پنیر پیتزای تازه) به بازار فروش عرضه می‌شوند. مدل‌های خانگی دارای تاریخ مصرف یک ساله هستند و پنیرهای مخصوص رستوران و فست فودها تنها 15 روز زمان استفاده دارند. در واقع دلیل اصلی کش آمدن بیشتر پنیر در پیتزاهای فست فودی استفاده از پنیر پیتزای تازه است.

در نهایت پنیر پیتزا موزارلا بهترین پنیر برای پیتزا است چرا که خاصیت کشسانی بالایی دارد و بسیار نرم می‌باشد همین ویژگی‌ها سبب شده است به عنوان بهترین پنیر پیتزای کش‌دار محسوب شود. از نگاه مصرف کنندگان نیز بهترین پنیر پیتزا، پنیر پیتزا موزارلا می‌باشد. شما می‌توانید برای ایجاد طعم و رنگ بهتر و کشش مناسب‌تر 70 درصد پنیر موزارلا را با 30 درصد پنیر گودا ترکیب کرده و استفاده کنید.

در پایان باید بگوییم که یک پنیر پیتزای مرغوب بر پایه شیر تازه گاو تولید شده است و دارای رنگی زرد و سفید است. انواع و اقسام پنیر پیتزا در بازار چون چدار، گودا، پارمزان و غیره موجود است که از آن‌ها برای مزه‌دار کردن انواع غذاها و همچنین پیتزا استفاده می‌کنند اما یک پنیر پیتزای کش‌دار استاندارد نیستند. در نهایت شما باید پنیر پیتزا را مناسب با نوع غذایی که طبخ خواهید کرد استفاده کنید برای مثال برای همبرگر پنیر گودا مناسب است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *